آموزش بیمار

آموزش به بیمار

امروزه آموزش به بیمار بخش مهمی از مراقبت های سلامت محسوب می‌شود. آموزش برای بیماران یک حق و برای ارائه دهندگان خدمت یک مسئولیت استهدف کلی آموزش ارتقاء سلامت جامعه است که این امر با ارتقاء خودمراقبتی با کمک افزایش دانش و آگاهی بیماران و یا مراقبین بیماران امکان‌پذیر است. خود مراقبتی مجموعه اعمالی است که فرد به‌صورت اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار برای خود فرزندان و خانواده‌اش انجام می‌دهد تا ازلحاظ جسمی، روانی، اجتماعی سالم بمانند و همچنین در صورت ابتلا به بیماری و بستری در بیمارستان بر اساس آموزش‌های دریافتی در حین بستری و پس از ترخیص از سلامت خود و خانواده‌اش حفاظت نماید.

  •  فواید آموزش به بیمار:
    1. ارتقاء خود مراقبتی
    2. کاهش نیاز به بستری
    3. کاهش هزینه‌های درمانی
    4. افزایش کیفیت مراقبت
    5. افزایش رضایتمندی بیماران


    سیاست های آموزش به بیمار
  •  
  • بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود با 96تخت فعال ،  با حضورکادر پرستاری و پیراپزشکی فعال و دارا بودن تخصص های نورولوژی، داخلی، زنان و زایمان، رادیولوژی و سونوگرافی،جراحی عمومی، اطفال ، ارتوپدی، چشم پزشکی، ارولوژی، گوش و حلق و بینی، قلب و عروق در بخش های اورژانس، داخلی، جراحی ، دیالیز، کودکان، زنان،ICU،CUU،زایشگاه و اتاق عمل ارائه خدمت می نماید.
  • این مرکز  به منظور ارتقا سطح کیفی خدمات ارائه شده و افزایش آگاهی بیماران مربوط با بیماری خود، نحوه درمان، عوامل تشدید کننده بیماری، تغذیه واقدامات خود مراقبتی در راستای اجرای استانداردهای اعتباربخشی اقدام به ارائه آموزش های لازم در حیطه سلامت جسم، روان و خودمراقبتی اقدام  نموده است.
  • آموزش به بیمار فرآیندی است که فرصت یادگیری را برای بیمار و خانواده اش در زمینه بیماری  و درمان آن، مکانیسم های سازگاری و افزایش مهارتها  فراهم می‌کند. 
  • اهداف آموزش به بیمار:
  • • افزایش رضایتمندی
  • • کاهش دوره بستری
  • • کاهش موارد مراجعات مکرر
  • •کاهش بستری مجدد
  • • کاهش هزینه های درمان
  • • بهدود کیفیت زندگی بیمار
  • • کاهش بروز عوارض
  • • افزایش توانمندی در برنامه خودمراقبتی
  • • افزایش کیفیت خدمات بالینی
  • •افزایش سواد سلامت
  • •افزایش تبعیت از درمان

  • هدف نهایی: کمک به بیمار به منظور یادگیری برنامه مراقبت از خود و پذیرش مسئولیت در زمینه سلامت خود
  • مدیر پرستاری یک نفر کارشناس آگاه به مسائل آموزشی را به عنوان مسئول آموزش به بیمار تعیین و با هماهنگی ریاست بیمارستان حکم ایشان ابلاغ می گردد.
  • مسئول آموزش به بیمار با نظارت مدیر خدمات پرستاری یک نفر را در هر بخش به عنوان رابط آموزشی مشخص و از سوی ریاست بیمارستان برای ایشان ابلاغ صادر می شود.
  • تیمی متشکل از ریاست بیمارستان ، مدیر خدمات پرستاری، سرپرستاران، سوپروایزر آموزشی ، مسئول آموزش به بیمار ، رابطین آموزشی، نماینده پزشکان به عنوان افراد اصلی کارگروه آموزش به بیمار تعیین می گردند.
  • جلسات کارگروه در شروع هر فصل برگزار و موارد لازم(نیاز سنجی آموزشی ، روشهای آموزش، مشکلات آموزشی و اثر بخشی آموزش و..... ) به بحث گروهی گذاشته شده و سپس تصمیمات نهایی اخذ می گردد.

  •   نیاز سنجی آموزش به بیمار در ابتدای سال جدید انجام می شود.
  •   اولویت های آموزشی با همکاری سرپرستار و رابط آموزشی انتخاب و به تایید نهایی سوپروایزر آموزش سلامت می رسد.
  •   محتوای آموزشی با همکاری پرستاران و تایید سوپروایزر آموزش سلامت تهیه می گردد.
  •   محتواهای مورد نیاز با تاکید بر  5 بیماری شایع هر بخش به صورت الکترونیک و پمفلت های چاپ شده در اختیار بیماران و همراهان قرار می گیرد.
  •   آموزش ها به صورت چهره به چهره ، گروهی، ارائه پمفلت و به صورت الکترونیکی اجرا می گردد.
  •   اثر بخش آموز شهای داده شده  از نظر کیفی در طی بازدیدهای ماهانه توسط تیم دفتر پرستاری، سوپروایزرین بالینی در گردش  و به صورت کمی با تکمیل چک لیست ابلاغی از سوی وزارت خانه در پایان هر ماه با گزارش 10 درصد از میزان بستری های بخش های بستری توسط سوپروایزر آموزش سلامت انجام می شود.
  •   کلیه گزارشات در پایان هر فصل به مدیر خدمات پرستاری کتبا اعلام می گردد.
  •   در صورت عدم رضایت تیم درمانی و یا بیماران از نحوه آموزش و یا نقص در محتوای  مربوطه، مجددا محتوا و روش آموزش توسط سوپروایزر آموزش سلامت و رابطین آموزشی بررسی و تصمیم نهایی جهت تغییر و اصلاح  اخذ می گردد.
  •   بیماران قابل پیگیری پس از ترخیص به واحد آموزش و پیگیری ارجاع و ادامه مراقبت انجام می شود.

  • روش اجرایی آموزش به بیمار:
  • الف:آموزش بدو ورود:
  • عنوان فرد آموزش دهنده روش آموزش
  • معرفی بیمه های طرف قرارداد- تعرفه ها- هزینه های درمان منشی چهره به چهره
  • آشنایی با پزشک معالج ، پرستار، کمک پرستار وسایر ارائه ر دهندگان خدمت پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • آشنایی با مقررات بخش ، نکات ایمنی)در خصوص نگهداری ونحوه وعلت استفاده از دستبند شناسایی بیمار، باالبودن بد ساید در زمان خواب ،زنگ احضار پرستار، ساعات ویزیت پزشکان ، ساعت سرو غذا ، بهداشت فردی ،دفع صحیح پسماندها ( پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • ارائه پمفلتهای ارتقاء سلامت( فشار خون، دیابت ، سیگار ، پمفلت پیشگیری از سرطان، سبک زندگی سالم ، چاقی( پرستار مسئول بیمار چهره به چهره



  • ب:آموزش های حین بستری:
  • عنوان فرد آموزش دهنده روش آموزش
  • افزایش آگاهی بیماران در مورد عوارض احتمالی سیر بیماری و برخورد با عوارض پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • آموزش در مورد پوزیشن مناسب بیمار در بستر با ذکر دلایل پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • آموزش در زمینه محدوده /محدودیتهای فعالیت فیزیکی با ذکردلیل پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • آموزش در مورد نحوه مراقبت از خود ومدیریت درد پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره
  • مراقبت /محدودیت های حرکتی با ذکر دلیل پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره


  • ج: آموزشهای پس از ترخیص:
  • عنوان فرد آموزش دهنده روش آموزش
  •  آموزشهای لازم در مورد نحوه صحیح مصرف داروها پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  •  تغذیه ورژیم درمانی پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  • محدوده /میزان فعالیت ها فیزیکی پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  •  برنامه باز توانی ومراقبت های توان بخشی پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  • علایم نشانه های مهم تهدید کننده برای مراجعه فوری به اورژانس بیمارستان یا درمانگاه پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  • آموزش به بیمار در مورد نتایج معوقه احتمالی پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت
  • زمان و ونحوه مراجعه به درمانگاه /بیمارستان پزشک معالج/پرستار مسئول بیمار چهره به چهره/ الکترونیک/ پمفلت