آموزش به بیمار
امروزه آموزش به بیمار بخش مهمی از مراقبت های سلامت محسوب
میشود. آموزش برای بیماران یک حق و برای ارائه دهندگان خدمت یک مسئولیت است. هدف کلی آموزش ارتقاء سلامت جامعه
است که این امر با ارتقاء خودمراقبتی با کمک افزایش دانش و آگاهی بیماران و یا
مراقبین بیماران امکانپذیر است. خود مراقبتی مجموعه اعمالی است که فرد بهصورت اکتسابی،
آگاهانه و هدفدار برای خود فرزندان و خانوادهاش انجام میدهد تا ازلحاظ جسمی،
روانی، اجتماعی سالم بمانند و همچنین در صورت ابتلا به بیماری و بستری در
بیمارستان بر اساس آموزشهای دریافتی در حین بستری و پس از ترخیص از سلامت خود و
خانوادهاش حفاظت نماید.
- فواید
آموزش به بیمار:
1. ارتقاء خود مراقبتی
2. کاهش نیاز به بستری
3. کاهش هزینههای درمانی
4. افزایش کیفیت مراقبت
5. افزایش رضایتمندی بیماران
- روند
کار آموزش به بیمار:
- کلیه
بیماران در بخشهای بستری توسط کارشناسان پرستاری آموزش داده میشوند.
- آموزشها
بر اساس شرایط بیمار و اولویتبندی نیازهای آموزشی انجام میشود.
- موارد
آموزش به بیمار در پرونده بیمار ثبت میشود.
- پمفلت
معرفی بخش و قوانین و قرارت هر بخش در بدو ورود به بیمار یا مراقب اصلی داده
میشود.
- متناسب
با نیاز آموزشی بیمار پمفلت، بسته آموزشی یا آموزش چهره به چهره به بیمار و
مراقب اصلی داده میشود.
- در
تمامی بخشها پمفلت های بیماریها ی شایع آن بخش در در دسترس بیماران است.
- اثربخشی
آموزشی توسط رابط آموزشی هر بخش و مسئول واحد آموزش به بیمار انجام میشود.
- آموزش
گروهی در بخش ها برای بیمارانی با مشکلات یکسان جهت آموزش و تبادل تجربیات
بیماران برگزار میشود
- دوبرگه
بهمنظور آموزش ترخیص در بخش توسط پرستاروپزشک مربوطه پرمی شود که یک برگ در
پرونده و یک نسخه به بیمار تحویل داده میشود.
- اثربخشی آموزشی واحدهای مختلف ماهانه
بررسی میشود و نقاط ضعف آموزشی از دیدگاه بیماران مشخص میشود و راهکارهای اصلاحی
به رابطین آموزشی بخشها ارائه میشود.
- زمان و مکان مراجعه بعدی و دریافت جواب تستهای پاراکلینیک
معوق مانند پاتولوژی، کشتها بهصورت مکتوب و همراه با کد به بیمار یا مراقب اصلی
آموزش داده میشود.
- چک لیست مصاحبه
تلفنی جهت 10درصد بیماران بخش تکمیل می شود.
سیاست آموزش به بیمار
سیاست
های کلی آموزش به بیمار در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود به شرح زیر است:
سیاستهای آموزشی بیماران و همراهان
- افزایش آگاهی،توانمندی
و مشارکت بیماران و همراهان در تامین،حفظ و ارتقا سلامت با استفاده از امکانات بیمارستان
- شناسایی نیازهای آموزشی بیماران و همراهان
- اولویت بندی نیازهای آموزشی
- اجرای برنامه های آموزشی در خصوص بیماریهای شایع
- شیوه ها و تدابیر آموزش به بیمار
- تامین منابع آموزش به بیمار
- نحوه نظارت بر اجرای برنامه های آموزش به بیمار
- پایش اثر بخشی برنامه های آموزش به بیمار
- شناسایی نقاط قابل بهبود و انجام اقدامات اصلاحی موثر
- اجرای برنامه بهبود جهت همکاری موثرتر تعدادی از پرستاران
با تجربه در امر ارتقا آموزش به بیمار و خانواده حین و پس از ترخیص
- تشکیل و برگزاری منظم جلسات کارگروه آموزش به بیمار در بیمارستان
نیازهای آموزشی بیماران و همراهان
- نیازسنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخشها با
توجه به سطح دانش و آگاهی بیماران و نوع بخش تعیین میگردد.
- نیازسنجی آموزش به بیمار در فرم نیازسنجی آموزش به بیمار
جمع آوری و تجزیه و تحلیل میگردد.
-اولویت های آموزشی
- اولویت بندی نیازهای
آموزشی بیماران و همراهان با حضور سوپروایزر آموزشی، سوپروایزر آموزش سلامت،
سرپرستار بخش انجام میگردد.
- برنامه ریزی در جهت رفع نیازهای آموزشی بر اساس آموزش معتبر
و استاندارد صورت میگیرد.
- پس از اولویت بندی ابتدا نیازهایی که بیماران به آموزش بیشتری
دارند در برنامه آموزشی لحاظ میگردد.در صورت برآورده شدن این نیازها موارد دیگر
آموزش داده میشود.
روش ها و تدابیر آموزش به بیمار
روشهای
آموزش به بیمار شامل :آموزش چهره به چهره، استفاده از پمفلت های آموزشی و جزوات
ساده آموزشی، نمایش فیلم آموزشی، معرفی لینک آموزش به بیمار بیمارستان و معرفی
کتاب راهنمای مراقبت از بیماران ویژه در منزل جهت استفاده بیمار و همراهان می باشد.
نظارت بر
اجرای برنامه های آموزش به بیمار
- نظارت بر اجرای
برنامه های آموزشی بیماران در هر بخش بر اساس راندهای مکرر و مصاحبه با بیماران و
همراهان
- ارزیابی اثربخش بودن آموزشهای ارائه شده به بیماران به صورت
ماهیانه توسط سوپروایزر آموزش سالمت، سرپرستار و پرستار مسئول آموزش به بیمار
- نظارت بر ارزیابی اثر بخش بودن آموزشهای ارائه شده به بیماران
به صورت فصلی توسط سوپروایزر آموزشی
- ارائه گزارش نتایج اثربخشی آموزشها به بخشها
- اجرای اقدامات اصلاحی تدوین شده و بررسی مجدد اثربخشی
آموزشها
تامین منابع آموزش به بیمار
- بررسی و جمع آوری
منابع آموزشی مورد نیاز هر بخش
- جمع آوری و تجزیه تحلیل نیازهای آموزشی به بیمار
- پیش بینی منابع مالی و تسهیالت آموزشی و پیشنهاد آن به تیم
مدیریت اجرایی به صورت سالیانه
- پیشنهاد بودجه آموزش به بیمار در کمیته اجرایی بیمارستان
نیازآموزشی کلیه بیماران در بدو بستری براساس (نوع فعالیت تخصصی بخش ، سطوح
دانش گیرندگان خدمت ، ومراقبت های پرستاری مردنیاز تدوین شده دربخش هی مختلف
براساس بیماری های شایع هربخش که توسط کارگروه آموزش بیمارشناسایی والویت بندی شده
است،) توسط پرستار تعیین و در فرم اولویت نیازآموزشی ثبت می نماید.