تعریف ارتقای سلامت      
                                                        
طبق تعریف، ارتقای سلامت عبارتست از «روند ایجاد توانایی در افراد برای افزایش کنترل بر ارتقای سلامت خود» و در برگیرنده آموزش سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و خدمات بازتوانی است. همچنین شامل توانمندسازی بیماران، خانواده‌هایشان و کارکنان بیمارستان در جهت بهبود سلامت فیزیکی، روانی و اجتماعی مرتبط با سلامت می‌باشد.
بیمارستان‌ها نقش مهمی در ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و تامین خدمات بازتوانی ایفا می‌کنند. برخی از این فعالیت‌ها یک جز لازم از کار بیمارستان بوده‌اند، با این حال شیوع در حال افزایش بیماری‌های مرتبط با شیوه زندگی و مزمن، نیازمند چشم‌اندازی وسیع‌تر و تامین سیستماتیک فعالیت‌هایی چون آموزش درمان، راهبردهایی برای ارتباطات موثر جهت توانمندسازی بیماران برای قبول یک نقش فعال در مدیریت بیماری‌های مزمن و یا مشاوره ‌های تشویق کننده می‌باشد.
                      
تغییر انتظارات عمومی، تعداد رو به افزایش بیماران مزمن نیازمند حمایت مداوم و کارکنان در معرض تماس با فشارهای فیزیکی و هیجانی نیازمند این است که بیمارستان‌ها به سمت ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی برای بیماران و کار‌کنان حرکت نمایند.   
بعلاوه بیمارستان‌ها نه تنها از طریق تامین پیشگیری، درمان و خدمات بازتوانی با کیفیت بالا بر سلامت تاثیرگذار هستند بلکه از طریق تاثیر بر محیط و اقتصاد محلی از طریق مشارکت با جامعه نیز بر سلامت تاثیرگذار می‌باشند.
رسالت ارتقاء سلامت
با اتکال به قدرت لایزال پروردگار و با اراده ،همت و تلاش واحد آموزش  سلامت بیمارستان  حضرت رسول (ص) جوانرود در راستای رسالت مرکز با تغییر رویکرد مراقبتی بیمار محور به رویکرد مراقبتی سلامت محور و جامعه نگر آموزش و ارتقای سلامت جامعه را مد نظر قرار می دهیم  و ارزش های محوری ما همانا ارتقای سطح ایمنی ، سلامت و رضایت بیمار با رعایت اخلاق حرفه ای ، احترام به ارزش های انسانی و حفاظت ازجان انسان ها با توانمند سازی بیماران و خانواده ی آنها به وسیله پایبندی به انجام وظایف حرفه ای از طریق ارائه ی مراقبت های علمی همراه با آموزش  بیمار است.

هدف: ارتقاء هد فمند در جهت خود مراقبتی  برای دستیابی به  سلامت جسمی و روانی

برنامه های ارتقاء سلامت در زمینه های زیر دسته بندی می شود :

1-آموزش به بیمار و خانواده و مراجعین مرکز:

آموزش به بیمار :
آموزش بدو ورود : این آموزش بعد از بستری بیمار در بخش و توسط پرستار ادمیت کننده انجام می شود سپس در پرونده  بیمار ثبت می گردد.
آموزش حین بستری : بعد از اعلام تشخیص پزشک معالج وتعیین  تشخیص های پرستاری بر اساس مشکلات و نیازهای بیمار برنامه مراقبتی تدوین و اموز شهای لازم طبق آن اجرا می شود.
آموزش حین ترخیص  : در طی ترخیص بیمار آموز شهای لازم در خصوص علائم هشدار و نیاز به مراجعه فوری به بیمارستان، نحوه مصرف داروها، محدوده فعالیتی و حرکتی، مراقبت از اتصالات، رژیم غذایی و پیگیری موارد معوقه و قابل پیگیری آموزش داده می شود ،در ضمن کلیه موارد فوق  بعد از توضیحات شفاهی و تایید امضا توسط بیمار/ همراه در برگه مربوطه (برگه ترخیص ایمن یا اسمارت ) تکمیل و یک برگ تحویل بیمار / همراهان و برگ دوم در پرونده باقی می ماند .
آموزش بعد از ترخیص شامل: فالوآپ بیماران ترخیص شده براساس دستور العمل ابلاغی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

2- فعالیت کلینیک دیابت در درمانگاه تخصصی: کلینیک دیابت با حضور ژرستار مربوطه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8الی 14 در راستای شناسایی بیماران جدید، پیگیری و آموزش بیماران قبلی، آموزش همراهان و مراجعین علاقه مند فعالیت می نماید.
3- فعالیت واحد آموزش و پیگیری: واحد آموزش و پیگیری بعد از ترخیص در ورودی طبقه اداری بیمارستان با حضور پرستار آموزش به بیمار و پیگیری همه روزه از ساعت8الی 14 به جز روزهای تعطیل در راستای آموزش بیماران و همراهان فعالیت می نماید.
4- فعالیت واحد مامو گرافی و همکاری متخصصین زنان و زایمان در غربالگری مددجویان با کانسر برست جهت کلیه مراجعین، بیماران و کارکنان.